Varustus

Palveränduri ustavateks kaaslasteks on seljakott (hisp la mochila) ja matkajalatsid (hisp las botas). Nende valikust sõltub suuresti ränduri enesetunne ning teel iseenda, Jumala ja loodusega veedetud aja kvaliteet.

SELJAKOTT

Üldlevinud on soovitus, et seljakoti kaal peaks jääma 10% piiri matkaja kehakaalust. Optimaalne seljakoti kaal naise jaoks koos sisuga, mis liigselt ei koormaks, oleks siis keskmiselt umbes 7 kg. 45-liitrine seljakott sobib ideaalselt, selles jääb ruumi ka puuviljadele ja veepudelile.

Samas käiakse ka suuremate seljakottidega. 75-liitrine seljakott on rännaku otstarbeks samuti täiesti sobiv. Valik suuresti sõltub ränduri enda vajadustest ja vastupidavusest.

Olen suhelnud palveränduriga, kes jalutas 800 km pikkust teed (suvel) 35-liitrise kotiga, mis kaalus kokku vähem kui 5 kilo. Tal oli väga kompaktne magamiskott ning kvaliteetsed spordiriided. Need olid kerged ja kuivasid kiirelt. Kaasas oli tal ainult 1 varupaar sokke ja 1 varusärk, kõik muu oli seljas. Jalakreemi, antiseptikut ja muud taolist kaasas ei olnud. Kõike vajaminevat ostis ta kohapealt või laenas kaasränduritelt.

Seljakoti raskus sõltub ka sellest, mis aastaajal palverännule minnakse. Hilissügisel, talvel ja varakevadel lisavad tavaliselt kaalu parima soojapidavusega magamiskott ja jahedamale ilmale sobivad riided.

Millele uue seljakoti valikul tähelepanu pöörata?

• Hea oleks, kui seljakoti tühikaal jääks 1 kg piirile;
• Seljakotil ei ole liiga palju erinevaid taskuid, kinniteid jmt.
• Maht ~45 liitrit;
• Raam toetab selga;
• Õlarihmadel on pehmendused;
• Puusavöö pole väga paks;
• Seljakoti seljapoolsel küljel võiks olla võrk, mis aitab seljal hingata;
• Küljetaskud, mis mahutavad veepudeli;
• Seljakott on niiskust hülgavast materjalist;
• Kaasas on vihmakate (kui ei plaani kanda vihmakeepi, mis katab ka seljakoti)
• Eraldi on meestele ja naistele mõeldud seljakotid.

Seljakoti proovimine spordipoes ei pruugi muidugi anda täielikku pilti sellest, kas kott sobib või mitte. Seepärast on hea enne internetist uurida tagasisidet konkreetse mudeli kohta. Küsi soovitusi ka teistelt ränduritelt.

Kui poodidest endale sobivat seljakotti ei leia, siis saab selle osta ka internetist – eelis on suurem valik a ja võimalus saada kasutajate tagasisidet kas sealtsamast veebilehelt või foorumitest.

MUU VARUSTUS

Selle varustuse loetelu on koostanud naine, kes on rännanud maist septembrini. Seljakott kaalub kuni 7 kilo. Oktoobrist aprillini rännates lisanduvad soojemad riided. Kuna inimeste vajadused on väga erinevad, siis võib varustus ka erineda. Sestap on loetelu soovituslik ja mõeldud transportimiseks lennuki käsipagasis.

Põhiline:

• Magamiskott. Suvel sobib ka magamislina-kookon.
Vihmakeep. Tasub investeerida tugevasse ja vastupidavasse vihmakeepi, mis kohe esimese kasutamisega katki ei lähe.
Vöökott. Raha, dokumentide või muu väärtusliku hoidmiseks, kui ei kanna seljakotti. Sobib ka väiksem üleõlakott.
Matt. Mugav, kuid ei ole ilmtingimata vajalik. Hea kasutada istumiseks, puhkamiseks ning magamisalusena, kui tekib vajadus magada põrandal/väljas. Saab osta vajadusel
kohapealt spordipoest.
Matkakepid. Pole ilmtingimata vajalikud. Käsipagasisse ei lubata. Vajadusel saab osta spordipoest kohapealt – müüakse nii ühekaupa kui ka paaris (1 tk ~12 eur). Sobib ka teel leitud tugevam puukepp. Matkakepid aitavad vähendada jalgade koormust, ka siis, kui jalad on väga villis ja käimine valus, hoida tasakaalu libedal teel, kergendavad mäkketõusu, aitavad hoida tempot. Tülikate koerte vastu aitavad ka.

Tehnika:

• mobiiltelefon, laadija;
• väike taskulamp (või telefoni taskulambirakendus);
• fotoaparaat, laadija või varuaku.

Dokumendid, raha, kirjutusvahendid:

• ID-kaart ja/ või pass;
• pangakaardid;
• sularaha;
• reisidokumendid (broneeringute väljatrükk jms);
• palveränduri pass ehk credential (saab osta nii Eestist kui ka teel);
• vihik ja pastakas (juhul, kui tahad märkmeid teha).

Riided ja jalatsid:

• 3 särki;
• 3 aluspükse, 1 rinnahoidja;
• 1 pikad ja 1 lühikesed püksid;
• pusa või dressipluus;
• matkasokid (vähemalt 2-3 paari);
• matkajalatsid;
• varujalatsid (kergemad sandaalid, rihmikud või rannaplätud. Saab kasutada ka duši all käimiseks).

Päikesekaitse:

• peakate (sobib laiemate äärtega õhem müts või buff või mis endale mugavam on);
• päikeseprillid;
• kõrge kaitsefaktoriga päevituskreem;
• hügieeniline huulepulk.

Isiklik hügieen ja sellega seonduv:

• kõrvatropid;
• rätik (väga kompaktne on spordirätik);
• šampoon (kuni 100 ml pudelis või šampoonseep, kellele sobib);
• seep (riiete pesemiseks);
• kamm, juuksepael;
• hambapasta, hambahari, hambaniit;
• deodorant;
• niisked salvrätid.

Apteek ja jalahooldus:

• värskendav jalakreem;
• Compeed ville ennetav pulk. Samasuguse toimega on vaseliin;
• plaastrid;
• antiseptik;
• Bepanthol kreem (tõhus lahtiste villide ja muude taoliste vigastuste korral);
• Valuvaigistid;
• Söetabletid, Interol vms (kõhulahtisuse korral);
• teepuuõli (putukahammustused);
• aspiriin, reisitabletid, allergiavastased ravimid jmt vastavalt isiklikele vajadustele.

Lisaks:

• veepudel (1,5 l või vastavalt vajadusele);
• lusikas;
• nõel ja niit (õmblemiseks ja villide ravimiseks).

MÕNED SOOVITUSED:

1. Kallis tehnika jäta koju. Selle katkiminek niiskuse või kukkumise tõttu või kaotamine pole meeldiv kogemus.

2. Eelista kiirestikuivavaid riideid.

3. Võta kaasa sularaha. Kaardiga maksmine ei ole alati võimalik, riiklikes öömajades toimub arveldamine ainult sularahas. Mõnes kohas peab kaardiga maksmisel arve olema vähemalt 10 eurot.

Ette on tulnud seda, et Galiitsias ei saanud pangaautomaadist raha välja võtta Swedpanga krediit- ja deebetkaardiga. Toimisid ainult Deutsche Bank´i automaadid, mida kahjuks on vähestes kohtades (küll Santiago de Compostelas) NB! Ära hoia kogu raha ühes kohas. Välja minnes võta suurem osa kaasa ja ole tähelepanelik. Kui siiski otsustad jätta seljakotti, siis peida hoolikalt ära.

4. Kohapeal on suur valik head ja soodsat spordi- ja matkavarustust poes nimega Decathlon. Tavaliselt leiab neid poode suuremates linnades, nt Barcelonas, kus see on kergesti leitav.

Share on FacebookTweet about this on TwitterEmail this to someonePrint this page